Biografie Trijntje Oosterhuis

Biografie Trijntje Oosterhuis

Biografie Trijntje Oosterhuis

Als een van de meest veelzijdige zangeressen van ons land varieert Trijntje Oosterhuis met gemak tussen verschillende genres. Ze kwam vanuit de pop/soul, maakte verschillende albums met nummers van Burt Bacharach, nam een jazzplaat op met de bigband Clayton-Hamilton Jazz Orchestra en bracht weer een heel ander geluid in samenwerking met Anouk. Nu is het tijd voor een nieuwe stap: met Leven Van De Liefde levert ze haar eerste volledige Nederlandstalige album af vol zelfgekozen bestaande liedjes.

Het is niet dat Trijntje Oosterhuis onbekend was met Nederlandstalige nummers. Die zingt ze al decennialang; een aantal van haar grote hits zong zij in haar moerstaal. De Zee voor de opening van de Amsterdam Arena, Vlieg Met Me Mee van de Abeltje-soundtrack, Nu Dat Jij Er Bent bij de geboorte van prinses Amalia, maar liefst twéé duetten met Marco Borsato, Wereld Zonder Jou en Ik Zou Het Zo Weer Overdoen, en laten we vooral Ken Je Mij niet vergeten, het prachtige liedje waarvan de tekst werd geschreven door haar vader Huub.

Ervaring genoeg dus. Het was er alleen nooit van gekomen om een Nederlandstalig album uit te brengen. “Dit was wel een langgekoesterde wens”, verklaart Trijntje. Maar ook iets waar ze onzeker over was. “Ik had altijd al een groot respect voor het Nederlandstalige repertoire en was er daarom bewust voorzichtig mee. Nederlandse teksten worden snel óf een soort platte rijmelarij waar ik niets mee heb, óf meteen hardcore ‘kleinkunst’; nogal heftig.” Lachend: “Daar vond ik mezelf dan te jong of te oud voor! Maar serieus: het Nederlandstalige repertoire vind ik zo’n delicaat terrein, daar moet je klaar voor zijn.”

Toch bleef de liefde voor het Nederlandse lied bestaan. De laatste jaren was Trijntje er wel degelijk mee bezig; al jaren ‘verzamelde’ ze liedjes van eigen bodem die haar raakten. Nummers waarvan ze dacht: dat past bij mij. Ze sloeg ze op, deed er verder nog niet veel mee, al probeerde ze er af en toe tijdens concerten een uit. “Ik merkte dat Ken Je Mij iets teweegbracht bij het publiek. Zelfs kandidaten bij The Voice Of Holland en Idols zongen het! Afgelopen jaar deed ik een kerstour langs kerken, met alleen zang en mijn vaste partner in crime Leonardo Amuedo op gitaar. In de show deden we een Nederlandstalig blokje. Daarop kreeg ik zó veel positieve berichtjes van enthousiaste mensen, dat ik er niet meer omheen kon. De volgende tour moet in het Nederlands, besloot ik. Een soort Nederlands songbook, met mijn eigen oudere hits, de verzameling van prachtige liedjes die er zijn en misschien zelfs wat nieuwe.”

Het plan voor de theatertour was er. Het album was eigenlijk een tweede plan, legt Trijntje uit. “De tour was geboekt en ik dacht: weet je wat, ik doe er een album bij. Dat hebben Leonardo en ik vaker gedaan: bij mij in de huiskamer een aantal liedjes opnemen, als een soort aandenken aan de tournee. Alleen liep het deze keer dus gierend uit de hand!” Aan mooie liedjes die Trijntje door de jaren heen had verzameld, bleek ze er al zo’n veertig te hebben. Uiteindelijk namen zij en Leonardo er 19 op.

Inmiddels is het album af en de tracklist bekend. ‘Kill your darlings’, verzucht Trijntje: de keuze was nog best lastig. Maar de verzameling is prachtig en gevarieerd. Klassiekers zoals Voor Haar van Frans Halsema, Telkens Weer van Willeke Alberti en Als De Liefde Niet Bestond van Toon Hermans worden afgewisseld met tijdloze hits als Eenzaam Zonder Jou van André Hazes, Kom Maar Bij Mij van Marco Borsato, Toen Ik Je Zag van Hero/Guus Meeuwis en Omarm van BLØF. Zelfs het relatief nieuwe Jungle van Broederliefde staat erop. Verder nummers van Frank Boeijen, Henny Vrienten en Laat Ze Blijven met tekst van Trijntjes vader Huub Oosterhuis: de collectie vaderlandse songschrijvers is indrukwekkend.

Opvallend is dat het Nederlands songbook veel internationale composities bevat die zijn vertaald en door de jaren heen zijn uitgegroeid tot Nederlandse klassiekers. Neem bijvoorbeeld Liefde Van Later, bekend van Herman van Veen, maar oorspronkelijk van de hand van Jacques Brel en ver/hertaald door Lennaert Nijgh. Of Voor Haar, een echte evergreen van Frans Halsema, wat eigenlijk een vertaling is van Her Song van Jake Holmes. Dit album bevat daarnaast een aantal recentere vertalingen zoals Mooi Verhaal, een bewerking van Michel Fugains hit Une Belle Histoire en eerder gezongen door Paul de Leeuw en Alderliefste, met een prachtige tekst van Han Kooreneef. Trijntje koos ook voor Tot Jij Mijn Liefde Voelt, een hertaling die Huub van der Lubbe schreef op de melodie van Dylan-klassieker (en Adele-hit) Make You Feel My Love.

Het ‘cd’tje als aandenken’ is inmiddels een volwaardig album geworden dat verschijnt op 15 september, de dag voordat de bijbehorende theatertour begint. “Ik heb lang nagedacht over de titel Leven Van De Liefde”, zegt Trijntje. “Alle liedjes gaan over de liefde in al zijn aspecten. De een is in wanhoop, de ander hoopvol, het was interessant om van al die kanten de liefde te bezingen. Toon Hermans verwoordde dat ook prachtig in Als De Liefde Niet Bestond: de liefde is alomvattend.”

De opnamen vonden plaats in Trijntjes eigen huis. Daar speelden zij en Leonardo samen alles live in, met alleen gitaar en zang. “We hebben alles met z’n tweeën live opgenomen, waardoor het klinkt alsof je er in de woonkamer naast zit. Op Eenzaam Zonder Jou, de Hazes-klassieker die het eerste nummer van het album is geworden, hoor je zelfs mijn dochtertje rondscharrelen. Eerst wilde ik het dan maar opnieuw inzingen, maar daar werd het niet mooier van. De take was zo puur dat we hem erop hebben laten staan.” Hoewel aan sommige nummers later nog koortjes, bas, percussie of strijkers werden toegevoegd, bleef de combinatie van Trijntje en Leonardo bewust de basis.

Een aantal bevriende gastmuzikanten speelt mee, waaronder Carel Kraayenhof en Candy Dulfer.

Het Nederlandstalig is haar meer dan goed bevallen. Sterker nog: met bekende schrijvers zoals Paskal Jakobsen, Alain Clark, Dotan en Diggy Dex werkt Trijntje alweer aan wat een nieuw Nederlandstalige popalbum wordt, vol originelen. Dat moet volgend jaar uitkomen; Leven Van De Liefde was eigenlijk een ‘tussendoortje’. Maar het songbook-principe, dat ze eerder al hanteerde op twee albums vol materiaal van Burt Bacharach en een met Michael Jackson-nummers (dat ze eigenlijk óók al niet van plan was echt uit te brengen) ligt haar. “

Dit Nederlandstalige smaakt absoluut naar meer. Mensen sturen nog steeds suggesties voor mooie nummers in, nadat ik een oproep deed op social media. Dus ja, er zit vast een deel twee in. Misschien zelfs een deel drie, en wie weet… Ik heb nu gekozen voor liedjes die voor mij goed voelen, waar ik iets mee kan. Voor andere ben ik nog steeds niet klaar; misschien over een paar jaar pas. Het Nederlandstalige lied is een duidelijke nieuwe richting in mijn carrière, al zal ik niet stoppen met alle andere genres. Het voelt alsof ik er iets nieuws heb bijgekregen.”

Op 27 oktober treedt Trijntje Oosterhuis op in het Koepeltheater. De tickets zijn bijna uitverkocht. Wilt u er ook bij zijn?