Vredesconcert - Koepeltheater

Vredesconcert

Laden Evenementen

Vredesconcert

Vredesconcert

In het Vredesconcert vragen we aandacht voor de basis van onze vrede, vrijheid en democratie. Dit concert wordt uitgevoerd in de Vredesweek om de Vrede te vieren, maar ook om te herinneren wat daarvoor is opgebracht. Een en ander is vooral ook van belang voor de jongere generatie en daarom hebben twee koorscholen een actief aandeel in het programma.

Dit concert wordt uitgevoerd door het koor en orkest van de NBA. De koorbezetting bestaat uit 22 zangers, aangevuld met jongeren uit de koorscholen Roden Girls Choristers en Martini Jongenskoor. Een deel van het repertoire wordt door de afzonderlijke koorscholen gezongen, een deel door beide koorscholen en een deel door het koor van de NBA waar ook een aantal jongeren van de koorscholen aan deelnemen.

Het professionele barokorkest incl. het kistorgel begeleidt alle muziekstukken op die van Stanford na. De gezongen muziekstukken van Stanford vragen een groot romantisch gestemd orgel en bepaalde mede de concertlocaties. Organist is Gerwin Hoekstra.

Hoite Pruiksma is de dirigent, Hanneke Wierenga concertmeester en Gooitsen Eenling regisseur

Er komt een podiumplan in verband met de verschillende posities die zangers en spelers zullen innemen met gebruik ook van een speciaal ontworpen ‘apenrots’.

Programma:

Georg Friedrich Händel (1685-1759):

Utrecht Te Deum en Jubilate

Dit is de gangbare naam voor een liturgische koorcompositie in twee delen, geschreven

door Georg Friedrich Handel om de Vrede van Utrecht van 1713 te vieren die de Spaanse successieoorlogen beëindigde.

Geschiedenis

In Utrecht werd aan het begin van de 18de eeuw onderhandeld over hoe de verwoestende Spaanse Successie-oorlogen tot een voor alle partijen goed einde konden worden gebracht.

Diplomaten uit heel Europa kwamen meer dan een jaar in het stadhuis van Utrecht samen. Het leverde Nederland uiteindelijk weinig op en betekende zelfs het definitieve einde van Nederlands Gouden Eeuw en Nederland als grote mogendheid.

Geen wonder dus dat er in Nederland in 1713 geen feestmuziek klonk. In Groot-Brittannië, dat als grote winnaar van de onderhandelingen uit de bus kwam, was dat heel anders. Queen Anne, de schoonzus van onze Willem III, die tot zijn overlijden in 1702 koning van Groot-Brittanië was, werd daar luid bejubeld. Haar verre nazaat Elizabeth II kan dankzij de Vrede van Utrecht nog altijd de scepter zwaaien over Gibraltar. Toch was de Vrede van Utrecht voor heel Europa bijzonder belangrijk: ze garandeerde dat er een kwarteeuw geen oorlogen werden gevoerd – een ongekend feit in de Europese geschiedenis tot dan toe.

Europa werd verdeeld langs de lijnen van machtsevenwicht en respect voor belangen van afzonderlijke landen. De Vrede van Utrecht wordt wel het eerste “Global Peace” verdrag genoemd, het leidde tot economische voorspoed en werd een “referentiepunt” voor onder meer het Congres van Wenen (1815). Het congres met o.a. als resultaat de oprichting van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden met de Oranjes (Willem I) als vorstenhuis op basis van de acht artikelen van Londen. De grondwet van 1814 werd daarmee in 1815 de ‘Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden’, die nog steeds geldt. De Grondwet kan minder gemakkelijk worden gewijzigd dan andere wetten. Toch zijn er wel grote grondwetsherzieningen geweest. In 1848 stemde Koning Willem II ermee in de Grondwet zo te wijzigen dat de koning minder macht kreeg en het volk meer. De verandering was zo ingrijpend dat de ‘Grondwet van 1848’, opgesteld door de staatsrechtgeleerde Thorbecke, wel wordt gezien als het begin van de democratie.

De Vrede van Utrecht zelf mag ons als Nederland dan wel niets hebben opgeleverd, we hielden er in elk geval Händel’s meeslepende muziekstuk aan over. Want muziek kent geen grenzen. Het is Händel op zijn best. Een muzikale Gibraltar-rots, die net als het Spaanse schiereilandje nog immer getuigt van de Vrede van Utrecht 1713!. Utrecht Te Deum & Jubilate’ van George Friedrich Händel is in opdracht van Queen Anne gemaakt.

Händel’s werk werd voor het eerst uitgevoerd in een openbare generale repetitie op 5 maart 1713 in de St. Paul’s Cathedral. De officiële première vond plaats nadat de moeizame vredesonderhandelingen waren afgelopen, in een plechtige dankdienst op 7 juli 1713.

Charles Villiers Stanford (1852-1924):

Drie Bible Songs:

  • A Song of Peace  (tekst Jesaja 11:1-10) + Pray that Jerusalem
  • A Song of Trust (tekst Psalm 121)
  • A Song of Battle (tekst Psalm 124)

De drie composities , A Song of Peace, A Song of Trust en A Song of Battle zijn onderdeel van de Six Bible Songs (Opus 113) van de oer-Engelse componist Charles Villiers Stanford. Stanford componeerde deze stukken in eerste instantie voor de Ierse bariton Harry Plunket Greene. Al spoedig na de publicatie verschenen er versies in andere toonsoorten, die suggereren dat Stanford een bredere inzetbaarheid voor ogen stond. Stanford was een meester in het verklanken van tekst, waarbij hij in A Song of Peace ook gebruik maakt van de bekende adventshymne Veni ,Veni Emmanuel. De beeldende, orkestrale orgelpartij komt bij een uitvoering door de pure, krachtige klank van trebles eigenlijk pas optimaal tot zijn recht.

Aan alle zes Bible Songs zijn een hymne toegevoegd. De hymne na ’A Song of Peace’ wordt hier  uitgevoerd: Pray that Jerusalem may see peace and prosperity.

Bainton (1880-1956):

And I saw a new heaven

Ireland (1879-1962):

Greater Love

Henry Purcell (circa 1659 – 1695) :

  • delen uit Come ye sons of art
  • Rejoice in the Lord alway voor kleinkoor en voor tutti

Purcell was een Engelse componist van barokmuziek, wiens werk ook nu nog dikwijls wordt uitgevoerd. Zijn werk behoort tot het belangrijkste barokrepertoire. Het vertoont een interessante versmelting van de oude Elizabethaanse koortraditie met nieuwe Franse en Italiaanse invloeden. Purcell werkte, gedurende 25 jaar, onder drie verschillende Engelse koningen, waaronder koning William III (de Nederlandse Willem) en Queen Mary II.

In Leeuwarden en Heerenveen is een Ambassade van Vrede gevestigd waarmee zal worden samengewerkt.

Concerten:
Heerenveen Trinitas, 20 september
-Smilde koepelkerk, 21 september
-Leeuwarden Koepeltheater, 22 september

 

Volwassenen : € 24.00
Kinderen : € 12.00 (t/m 17 jaar)
september 22 2019

Details

Datum: 22 september
Tijd: 15:30 tot 17:15
Prijs: € 24,00
Evenement Categorie:
Pauze Nee
Parkeergarage Oosterstraat geopend? Nee

Locatie

Koepeltheater

Vredeman de Vriesstraat 24A
Leeuwarden, 8921 BT Nederland

+ Google Maps

Telefoon:

06 511 048 08

Terug naar homepagina

Tijdschema

  • 14:30 Foyer & bar open
  • 15:00 Zaal open
  • 15:30 Start concert
  • 17:15 Einde concert
  •  

PARKEREN

Het Koepeltheater is goed bereikbaar met de fiets, auto en het openbaar vervoer. Lees hier meer over de bereikbaarheid.

PINNEN

U kunt bij ons pinnen.

MINDERVALIDE PLAATSEN

Wilt u gebruik maken van onze rolstoelplaatsen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice. Voor deze plaatsen geldt hetzelfde tarief als de reguliere tickets. De zaalmanager zal u vooraf aan het concert uw stoel en/of rolstoelplaats wijzen. Indien u geen rolstoelplaats reserveert kunnen wij u geen garantie geven voor een geschikte rolstoelplaats.

ANDERE VRAAG?

Kijk eens bij de volgende pagina's, mogelijk wordt daar uw vraag beantwoord:
Bestel informatie
Service
Locatie

Organisator

Nederlandse Bach Academie
Telefoon: 06-41991878
E-mail:
Website: Bezoek website organisator